מתכון לסטייק אנטריקוט עסיסי

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
מתכונים חדשים
היה טעים?
שתפו עם החברים!

עד לא מזמן, רוב האנשים בישראל, העדיפו לצאת למסעדה עם מוניטין טוב של הכנת בשר כדי לאכול סטייק טוב. איך אפשר להאשים אותם? בישראל היה קשה להשיג בשר טרי ואיכותי, מנתחים משובחים ורוב האנשים בארץ לא ידעו איך להכין סטייק בכל מקרה.

ברוב הבתים בישראל הסתמכו על המתכונים, שהיו בספר המיתולוגי "מהמטבח באהבה" של רות סירקיס הנפלאה, שם היה אפשר למצוא מתכוני צלי בקר ורגל קרושה – אבל לא ממש סטייק עסיסי, עשוי בגריל, או במחבת.

לשמחתנו, הזמנים השתנו וכיום אפשר למצוא נתחי בשר טרי, או מיושן, מיובא, או מתוצרת ישראלית בכל קצביה ואפילו ברוב הסופרמרקטים. אז מה עושים כדי להכין בבית סטייק מעולה?

20 טיפים להכנת סטייק מעולה בבית:

  1. בחרו מחבת כבדה, שיש לה פוטנציאל לאגור בתוכה חום רב לפני תחילת הצלייה. עם , או בלי ציפוי, עם ,או בלי פסים – שתהיה מחבת כבדה ורצינית.
  2. היתרון במחבת פסים, הוא הבידוד שהיא יוצרת בין הסטייק לבין הנוזלים הניגרים ממנו, מה שמייצר אפקט דומה לאפקט של הגריל ומאפשר צלייה יבשה של הסטייק במקום בישול שלו בנוזלים המופרשים ממנו.
  3. היתרון במחבת ללא פסים הוא, שהנוזלים הניגרים מהסטייק בעת הצלייה, יכולים לשמש כבסיס להכנת רוטב מצוין, כשתוסיפו להם יין, או נוזלים אחרים. אז האם עדיף מחבת פסים, או מחבת רגילה? הבחירה בידכם.
  4. עוצמת הלהבה לצליית הסטייק – הלהבה הכי גבוהה בכיריים בהתחלה ואח"כ חום בינוני גבוה.
  5. נתח הבשר – אם חשקה נפשכם בסטייק כמו במסעדת גורמה, רצוי לגשת לקצביה איכותית ולקנות מה שהקצב ממליץ. אבל תוכלו בקלות להכין סטייק מצוין גם מנתח שקניתם בסופר. עדיף להשתמש בבשר טרי ולא מופשר, אבל גם עם בשר מופשר אפשר להכין סטייק, רק חשוב לוודא קודם שהפשרתם את הנתח במקרר, בהפשרה איטית ושהוא מופשר לחלוטין לפני הצלייה.
  6. יבשו היטב את הסטייק במגבת נייר לפני שתכניסו אותו למחבת. עודף נוזלים עלול ליצור סטייק מאודה במקום סטייק צלוי.
  7. רצוי להוציא את הסטייק מהמקרר כחצי שעה לפני הצלייה ולהביא אותו לטמפרטורת החדר, כדי שהבשר יצא עסיסי.
  8. עובי הנתח – לפי העדפתכם האישית. רק זכרו – ככל שהנתח יותר עבה, יהיה צורך בצליה ראשונית חמה על המחבת ולאחריה המשך צליה בתנור, עד לרמת העשייה הרצויה. ככל שהנתח דק יותר – תצטרכו להיזהר שלא לצלות אותו יתר על המידה.
  9. תיבול הסטייק – המהדרין מתבלים את הסטייק במלח ופלפל בלבד תוך כדי הצלייה. לאחריה אפשר למזוג מעליו רוטב מתאים, שהכנתם מראש.
  10. שמן – אם אתם שומרי כשרות ואינכם מעוניינים להשתמש בחמאה, העדיפו תמיד להשתמש בשמן זית איכותי לצליית הסטייק.  כדאי לשמן את הסטייק לפני הכנסתו למחבת ולא לשפוך שמן לטיגון לתוך המחבת. הטמפרטורה הגבוהה של המחבת עלולה לשרוף את השמן. טעמו של זמן הזית מחמיא לבשר ומתבל אותו בעדינות.
  11. חריכה של הבשר מבחוץ – היא הסיבה העיקרית לטמפרטורה הגבוהה שצריך לייצר לפני הכנסת הסטייק לצלייה. היא מייצרת מרקם מעט פריך בחלקו החיצוני של הסטייק, שהניגוד בינו לבין החלק הפנימי, הרך והעסיסי טעים לנו מאוד ומוסיפה טעם טוב.
  12. לאחר הכנסת הסטייק למחבת – לא נוגעים בו ולא מזיזים אותו, עד שמגיע הזמן להפוך אותו.
  13. כמה זמן צריך לצלות את הסטייק? התשובה משתנה כמובן מנתח לנתח ותלויה בעיקר בגודל הנתח ובמידת העשייה הרצויה לכם, אך גם באיכות המחבת ובחום הכיריים. הזמן הנכון להפוך את הסטיק, הוא כשרואים טיפות מופיעות על חלקו העליון של הסטייק.
  14. לאחר שהפכתם את הסטייק, יש להנמיך את הלהבה להמשך הצלייה.
  15. בסיום הצלייה – מוציאים את הסטייק לצלחת, שם נותנים לו לנוח כמה דקות לפני שחותכים, כדי שלא יזלגו מייד החוצה כל הנוזלים הטעימים שהופכים אותו לסטייק עסיסי.
  16. חשוב להכין מראש את השולחן, את הרוטב ואת התוספות, כדי שהסטייק לא יחכה זמן רב מדי לפני האכילה ויתקרר, או יתייבש.
  17. אם אתם מכינים כמות גדולה של בשר להרבה אנשים – תוכלו להשאיר את הסטייקים המוכנים בתנור מחומם ל- 180 מעלות, עד שכל יתר הסטייקים יהיו מוכנים.
  18. אם אתם לא מיומנים בבדיקה חיצונית של מידת הצלייה – חתכו חתך קטן עם סכין בחלק העבה של הסטייק ובדקו את צבעו.
  19. זכרו שתמיד אפשר להחזיר סטייק נא לצלייה חוזרת, אבל אי אפשר להציל סטייק שצלוי יתר על המידה.
  20. בחירת הנתח – לנתחים שונים יש טעמים שונים וההבדלים מתאפיינים בעיקר במידת הטעם הבשרי של הסטייק. סטייק אנטרקוט, או סינטה למשל, יהיה בעל טעם חזק יותר של בשר ובעל שכבת שומן חיצונית, או מה שנקרא "בשר משויש", מה שמקל על עשיה של סטייק עסיסי, שלא מתייבש בקלות.  לעומתם, לסטייק פילה יש טעם מעודן יותר ואין בו שומן, אך יש להיזהר מאוד בעת צלייתו, כדי שלא ליצור מצב של צליית יתר וייבוש הבשר.

נתח בשר

 מתכון לסטייק אנטרקוט

החומרים הדרושים:

300 גרם סטייק אנטריקוט

1 כף שמן זית

מלח גס ופלפל גרוס לפי טעם

להכנה על המחבת:

  • פזרו על הבשר את שמן הזית ועסו היטב מכל הצדדים.
  • חממו מחבת פסים, או מחבת רגילה על אש גבוהה לפחות ל-3 דקות, עד שהמחבת לוהטת.
  • הנמיכו לאש בינונית גבוהה.
  • הניחו את הסטייק על המחבת, פזרו עליו את המלח והפלפל וצלו אותו כ-3 דקות מכל צד, למידת עשיה מדיום.
  • כבו את הלהבה.
  • הוציאו את הסטייק לצלחת הגשה ושפכו עליו את הנוזלים,
  • או השתמשו בנוזלים שבמחבת להכנת רוטב, על ידי הוספת יין אדום וצמצום שלו.
  • אחרי מנוחה של כמה דקות – אפשר לאכול.

תהנו!

מתכונים נוספים
שאולי תאהבו