מתכון לאורז לבן מושלם

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
מתכונים חדשים
היה טעים?
שתפו עם החברים!

אם כבר יצא לכם פעם להכין אורז, אתם ודאי מכירים את ההילה שעוטפת כל גרגיר ואת מי שהכינה את התבשיל. כולם יודעים שלא פשוט להכין אורז לבן כמו שצריך, שיוצא אחד אחד, אבל האם זה באמת כך…?  אם סבתא שלכם ידעה להכין אורז מושלם, אם אכלתם אורז כזה בתאילנד, אם הגישו לכם אי פעם אורז כזה במסעדה – כנראה שפשוט יש משהו שהם יודעים ואתם לא. אז האם זה באמת כל כך מסובך? לא ממש. ותאמינו, או לא – אנחנו מוכנים לגלות לכם את הסוד להכנת אורז לבן מושלם!

אורז מוכן

מה הדרך הנכונה להכין אורז?

כמעט כל הילדים אוהבים אותו, באיטליה מתייחסים אליו כאל מאכל בדרגת קדושה כמעט ומכינים ממנו את הריזוטו המפורסם, שדומה במרקמו קצת לדייסה והכנתו דורשת מידה רבה של מיומנות. במזרח אסיה מבשלים אותו בכל ארוחה (אפילו בארוחת הבוקר) ומכינים ממנו סושי, או סטיקי רייס, דייסות ותבשילים שונים.

גם במזרח התיכון יש אינסוף גרסאות שלו – פילאף, פלוב, אושפלאו, או ביריאני, אורז עם צימוקים ושקדים, או אורז עם עשבי תיבול ירוקים וריחניים – כולם מבוססים על אורז איכותי, מבושל כהלכה, שמי שאוכל אותו מתענג על כל ביס.

בעצם אין דרך אחת נכונה להכין אורז, אבל כשמכינים אורז לבן כהלכתו, לא רק הטעם הוא נפלא – אין כמו לקבל צלחת מעלה אדים, מלאה בגרגרים לבנים וחמים, ריחניים ומגרים, שעוד רגע יכוסו ברוטב סמיך של תבשיל עסיסי.

אז איזה סוג של אורז אתם מעדיפים? פרסי, או בסמטי? אולי אתם אוהבים אורז עגול? מעדיפים אורז מלא? אורז בר, או אורז בחמישה צבעים? עם תבשיל ירקות, או דחוס לתוך פלפל עם פירורי בשר? בתוך מרק עגבניות, או לבן ונקי?

לא משנה מה אתם מעדיפים – כדי שיהיה לכם טעים, צריך לבשל אותו נכון.

כמה שהמשימה עשויה להיראות לכם מאיימת ומסובכת – היא ממש לא כזאת. כדי לעשות אורז טעים, עם גרגירים רכים, אך לא במרקם של דייסה, היעזרו בכללים הבאים ותוכלו להכין גם אתם בקלות – אורז לבן מושלם.

13  טיפים להכנת האורז המושלם

  1. בחרו את האורז המתאים לסוג המתכון. אם החלטתם להכין סושי, רצוי להשתמש באורז שמיועד להכנת סושי. להכנת אורז לבן פשוט, עם גרגרים שיוצאים אחד אחד – רצוי להשתמש באורז בסמטי, או פרסי, או תאילנדי. לא נעים להודות, אבל לפעמים במקרים האלה עדיף לבחור באורז היקר יותר כדי לקבל תבשיל טעים ואיכותי וללא טעמי לוואי.
  2. שימו לב לתאריך התפוגה שעל האריזה ורצוי לוודא שהאורז מגיע מיצרן מוכר ומהימן.
  3. אם פתחתם את השקית ונשאר לכם אורז לשימוש חוזר – אחסנו אותו בכלי אטום בארון סגור וקריר.
  4. בייחוד אם קניתם אורז במשקל – רצוי לשטוף היטב את האורז במסננת צפופה תחת מים זורמים ולאחר מכן להשאיר אותו להתייבש על מגבת יבשה, עד שהוא יבש לחלוטין.
  5. השתמשו בסיר איכותי ונוח, שיש לו מכסה עם סגירה טובה, שלא ייתן לאדי הבישול לברוח החוצה.
  6. הכמות המומלצת לפי חישוב לכל סועד היא כרבע כוס אורז לפני הבישול לכל סועד.
  7. בשלב הראשון – טגנו את גרגירי האורז במעט שמן על להבה גבוהה. ערבבו את האורז עד שכל הגרגרים מצופים בשמן וחמים מאוד.
  8. הוסיפו מים לסיר ביחס של 1.5 עד שתי כוסות מים לכל כוס אורז. אם אתם מבשלים אורז מלא – הגדילו את כמות המים והוסיפו שתיים ורבע כוסות מים לכל כוס אורז.
  9. הביאו את המים לרתיחה ומייד לאחר מכן הנמיכו ללהבה הנמוכה ביותר בכיריים – אפשר בשלב זה גם להמליח את האורז במידה..
  10. לאורז לבן – משך הבישול הרצוי הוא 18 דקות על הלהבה הכי נמוכה בכיריים עם מכסה סגור היטב. לאורז מלא יידרשו כ – 40 דקות בישול.
  11. הקפידו להשאיר את הסיר סגור לחלוטין לכל אורך הבישול. לאחר שכיביתם את הסיר – אל תפתחו אותו, אלא השאירו אותו סגור למשך כ- 10 דקות נוספות לפחות. כך הוא מתייצב ומתרכך.
  12. עכשיו אפשר סוף סוף לפתוח את הסיר. מומלץ להיעזר במזלג ולאוורר את הגרגירים, כדי לקבל אורז אוורירי עם גרגירים נפרדים.
  13. בשלב הבא תוכלו להוסיף לאורז תוספות לפי טעמכם – עשבי תיבול קצוצים, קטניות מבושלות, בצל מטוגן, אגוזים ופירות יבשים וכל מה שאתם אוהבים.

ועכשיו למתכון:

אורז לבן, בסיסי, פשוט ומושלם:

החומרים:

1 כוס אורז לבן

2 כוסות מים

חצי כפית מלח

2 כפות שמן (אפשר גם חמאה)

אופן ההכנה:

בחרו סיר קטן, עם מכסה תואם

הוסיפו אליו את השמן וחממו על אש בינונית-קטנה

הוסיפו את האורז וערבבו היטב, רצוי בכף עץ –  עד שכל הגרגירים מצופים שמן וחמים.

הוסיפו את שתי כוסות המים והביאו לרתיחה.

לאחר שהאורז רתח, אפשר להוסיף את המלח ולהעביר ללהבה הקטנה ביותר בכיריים.

הקפידו לסגור היטב את המכסה ולהשאיר את האורז להתבשל למשך כ- 15 דקות.

תדעו שהאורז מוכן – כשתבדקו עם כף אם יש מים בתחתית הסיר. אם אין מים – אפשר לכבות את הגז ולהשאיר בסיר המכוסה למשך כ – 10 דקות נוספות לפני האכילה.

בשלב זה אפשר לאוורר את האורז עם מזלג ולהוסיף לאורז כאמור מעלה, כל תוספת אהובה עליכם – עשבי תיבול קצוצים, בצל מטוגן, קטניות מבושלות (בסגנון מג'דרה) ועוד.

לאורז לבן בתוספת גרגירי חומוס מתובלים:

טגנו במעט שמן בצל קצוץ עד לריכוך. הוסיפו לבצל בערך כוס של גרגירי חומוס מבושלים, או מקופסת שימורים והמשיכו לטגן. הוסיפו לחומוס כמון, פלפל ומלח וערבבו.

ערבבו היטב עם אורז לבן מבושל.

בהצלחה ובתיאבון!

מתכונים נוספים
שאולי תאהבו